מרכז הזמנות: 055-678-3288

המחירים כוללים מע”מ | התמונות להמחשה בלבד | אספקת המוצרים, בכפוף למלאי הקיים

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מדריך לרכישת טלית קטן

סוגי הבדים נחלקים לבדים מלבניים רגילים ‘ולגופיות ציצית’ שרוב הצד שלהן פתוח. בכל סוג ניתן למצוא בדים העשויים מצמר או מכותנה. נוסף על כך קיים בד נוסף העשוי מרשת סינטטית קל ונושם.

תשובה:
השולחן ערוך (או”ח ט, א) פסק כדעת הרי”ף והרמב”ם, שרק בגד מצמר או מפשתן חייב מן התורה ואילו בגד שאינו עשוי מצמר או פשתן, חייב רק מדרבנן. לעומת זאת, הרמ”א פסק כדעת התוספות והרא”ש שאף בגדים שאינם עשויים מצמר או פשתן חייבים מן התורה.
לכן, בני עדות המזרח הנוהגים כדעת השולחן ערוך בוודאי שצריכים להקפיד ללבוש טלית קטן מצמר, ואילו בני אשכנז שהנוהגים כדעת הרמ”א יכולים להקל וללבוש טלית קטן מכותנה.
למרות זאת, כתב המשנה ברורה (גם לנוהגים כשיטת הרמ”א), כי ירא שמים יחמיר על עצמו ויקפיד על טלית מצמר כדי להתחייב בציצית מן התורה לכל הדעות.
לכן, מי שרוצה לקיים מצוות ציצית ומצוות תכלת מן התורה ובהידור לכל הדעות, בוודאי שראוי להעדיף טלית קטן מצמר.

תשובה:
כיום ישנם בדי צמר מאוררים יותר ביחס לבדי הצמר הרגילים. מי שמרגיש שחם לו עם בד מצמר או שמגע בד הצמר לא נעים לו, יכול לרכוש ‘קלית’ או ‘גופיית צמר’. שהינם מאווררים וקלילים יותר.

תשובה:
ראשית צריך להדגיש, כי לשיטת השולחן ערוך בוודאי שאין מקיימים בבגד כזה מצווה מן התורה והשאלה היא רק האם מקיימים בזה לשיטתו מצווה דרבנן, או לשיטת הרמ”א מצווה דאורייתא.
ולגוף העניין, נחלקו הפוסקים האם בגד העשוי מחומר סינטטי נקרא בגד וחייב בציצית, או שמא אינו נקרא כלל בגד ולכן אינו חייב בציצית ואין מקיימים בו מצוות ציצית.
לכן, לכתחילה הרוצה לקיים את מצוותת ציצית לכל הדעות, בוודאי שעליו ללבוש טלית קטן מצמר או מכותנה.

מנהג אנשי מעשה וכן יש להקפיד לכתחילה, שרוחב הבד יהיה לפחות אמה ואורך הבד יהיה אמה אחת מלפנים ואמה אחת מאחור, כששיעור אמה נמדד ללא התחשבות בפתח הצוואר. שיעור אמה לפי שיטת הגר”ח נאה 48 ס”מ ולפי שיטת החזון איש 58 ס”מ.
בכל אופן, אין לפחות מרוחב אמה ומאורך שלושת רבעי אמה מלפנים ושלושת רבעי אמה מאחור, כלומר לשיטת הגר”ח נאה 36 ס”מ ולשיטת החזון איש 43.5 ס”מ ויש אומרים שאפשר להסתפק גם ברוחב הבד בשלושת רבעי אמה.
לכן לכתחילה יש לקחת לפחות, לשיטת הגר”ח נאה – בד צמר במידה 5, או בד כותנה במידה 8, או גופיית צמר החל ממידה M, ולשיטת החזון אי”ש – בד צמר מידה 6, או בד כותנה במידה 9.
בכל אופן לנערים קודם בר מצווה, אם המידות הנ”ל גדולות מידי, אפשר להקל ולקחת בד צמר במידה 4 או בד כותנה במידות 6 או 7 או גופיית צמר במידה S.
ראוי לשים לב, כי גופיות כותנה בדרך כלל אין בהם שיעור טלית קטן לכתחילה, ולכן עדיף לקחת בד רגיל מצמר או כותנה, או גופיית צמר.

שים לב לטבלת המידות המופיעה באתר זה בעמוד כל מוצר!

בחר את הטלית / טלית קטן / פתילים שלך!

טלית גדול

פתילים

טלית קטן

מתקשה להחליט? עדיין מתלבט? מתבלבל בין הסוגים ומהמבחר הגדול?

ומומחי בית התכלת ישמחו לענות ולייעץ